Hoe mindful eten je kan helpen bij emotie-eten

mindful eten

Vroeger hadden wij thuis een snoepkelder 

Ofja, het was de voorraad kelder, waar ook altijd veel snoep lag.
Oehh.. daar ging ik vaak stiekem heen.

Stiekem; want ik wist heus wel dat ik iets deed wat niet de bedoeling was.

Toen dacht ik dat het niet de bedoeling was vanuit mijn ouders. Nu weet ik dat het niet de bedoeling was vanuit mezelf.

Want ik had behoefte aan iets anders. Maar ik wist toen nog niet wat.

(Wil je dit ook eerder leren opmerken? Kom dan naar de workshop Mindful Eten)

Meestal was het dit:
Ik verveelde me. Voelde me onzeker, verdrietig of jaloers. Of ik had geen zin om huiswerk te maken.

En dan ging ik Bounty’s eten. En verstopte ik de papiertjes in mijn Kipling schooltas zodat ik die op school weg kon gooien. 

Nu is het zo:

Ik heb een snoep-plank in de kast. Er ligt een zak chips (paprika ribbel) en paar repen Tony (caramel zeezout).


Vanmiddag merkte ik dat ik naar de kast toe liep, het deurtje openmaakte.
Toen werd ik ‘wakker’. Hoooo eens ff  Wat ga je doen?
Oeps betrapt. Ik schaamde me bijna tegenover mezelf haha.

Even stoppen. Hoe gaat het eigenlijk met me? Waar heb ik behoefte aan?
Pfoe.. ineens voelde ik dat ik heel moe was. En dat ik honger had.


Met moeite trok ik mezelf weg van de kast en at ik een kommetje linzen-soep (die ik nog had staan in de koelkast, want iets klaarmaken; daar was ik echt te moe voor.
Reminder to myself: zorg dat ik altijd iets voedzaams klaar heb staan).
En ging ik een half uurtje op bed liggen. Hè… wat fijn.

Soms zijn onze automatische patronen zo sterk en onherkenbaar.

Ik ben blij dat het me vandaag lukte, dat ik de controle overnam.

Want ik weet, dat als ik een reep Tony open had gemaakt; dat ik die helemaal had opgegeten en was ik niet gaan rusten.
Dan had ik me nu niet zo goed en energiek gevoeld als dat ik me nu voel.

Meestal als je je boos, eenzaam, verdrietig, moe of gestresst voelt, kun je beter even naar buiten gaan. Of een groot glas water drinken. Of even op de bank gaan liggen. Of een kopje soep eten.
In plaats van ‘mindless’ eten. Dat bespaart ons een hoop spijt-gevoelens 


Komende maandag (2e paasdag) is de Workshop Mindful Eten. 

Dit organiseer ik samen met de beste kok Anneke Comello. Is dit ook jouw thema, waar je graag verandering in wilt?

We gaan oefeningen doen, patronen ontdekken, je krijgt praktische tips en al het geleerde toepassen tijdens een heerlijk diner. Er zijn nog een paar plekjes vrij.

Dus, dit was mijn dag en mijn snoep plank… Herken jij dit? Waar ligt jou ‘lekkers’?

 

Wil je op 2e paasdag niet alleen maar paaseitjes eten? Wil je liever manieren leren hoe je kunt stoppen met teveel eten, emotie-eten, luisteren naar je lijf en liever zijn voor je lijf? Kom dan op 2e paasdag naar de workshop Mindful Eten in Lent (bij Nijmegen)

 

Kijk hier voor meer informatie of om je aan te melden

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *