Oefenen met je gedachtenstroom

Er is altijd een gedachten stroom. Of je je nu verdrietig voelt of neutraal of juist in een lekkere flow zit. Wat je ook aan het doen bent.⁠
Waarschijnlijk merk je het meer op als je er even niet lekker in zit. Dan zijn het meer negatieve gedachten.⁠
Maar ook als je je goed voelt is er een stroom van gedachten.⁠
‘Dat water moet eerst koken voor dat de pasta erin kan, sommige mensen doen dat wel gewoon gelijk, ja mijn ex die deed ook altijd champignons wassen, hoe zou het nu met hem zijn, woont hij nog daar in dat huis, O zijn moeder was ook zo lief..’ Blabla. En zo maar door. ⁠
Bij alles wat je doet/ziet/hoort/voelt… alles wat je triggert voor weer een nieuwe gedachte, die dan weer voortborduren op duizenden anderen. ⁠
Dat sluimert allemaal onder de oppervlakte, ze zijn er altijd. Dat kun je ook niet voorkomen. ⁠

Dus daarom is ‘t ook zo belangrijk dat je dat niet veroordeelt. ⁠
Ja, daarom is ‘t ook zo belangrijk dat je dat niet veroordeelt.⁠
Je kunt het niet. Voorkomen. Zo werkt onze geest nu eenmaal.⁠

Als je oefent met meditatie dan zal ‘t je opvallen dat je veel denkt. Als je even stil bent, dan hoor je het ineens zo goed. En dan wil je er misschien vanaf of baal je dat je ‘het’ niet kan (wat ‘het’ dan ook moge zijn).⁠

Het enige wat je hoeft te doen is te kijken. Kijken naar de gedachtenstroom. Dat kun je oefenen. Regelmatig doen. Oefenen met kijken naar welke gedachten er bij je opkomen. Alsof het een snelstromend riviertje is, je staat langs de kant en kijkt er naar. ⁠
Soms lig je ineens in ‘t water en ben je een paar meters of kilometers meegevaren met de stroom gedachten. ⁠
Maar: zodra je ‘t merkt, sta je ineens vanzelf weer langs de kant. Te kijken. Naar het riviertje. Tutudu.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Stuur een bericht
1
Hoi! Kan ik je helpen? Liefs Karlijn